Maşinile de colecţie sunt o aventură istorică şi un tun financiar. Pentru proprietari şi pentru investitori. Sunt obiecte de valoare insetimabilă. Poţi să pariezi pe un milion de euro preţ de vânzare şi să te trezeşti că iei 30 de milioane. Sunt adevăruri din ce în ce mai dese. Sunt poveşti cu nepoţi care au moştenit maşini rare de la unchii lor, sunt poveşti cu oameni care au cumpărat cu 10$ maşini aparent banale, apoi le-au convertit valoarea reală pe milioane.
Bloomberg a făcut un top 13 maşini pe care le iei azi cu bani zdraveni, adică maşini noi, apoi le poţi vinde peste ani-zeci de ani cu valori incredibile. McKeel Hagerty, proprietarul unei agenţii de asigurări pentru maşini de epocă şi de colecţie spune că sunt maşini azi care din punct de vedere al calităţii şi al performanţelor se califică pentru maşini de colecţie de azi în 30 de ani.
Noi am ales 10 modele din acest top 13 pentru că 3 bucăţi nu au o relevanţă mare3 pentru piaţa europeană. Şi aşa am fost indulgenţi cu Viper şi Camaro. O să vedeţi că topul nu e plin de maşini inaccesibile. Sunt şi modele la câteva zeci de mii de dolari, pe care, teoretic, dacă ne-am da peste cap şi am sta în cap, ni le-am putea permite la un moment dat în viaţa asta. Ideea e că un model de colecţie nu trebuie să fie neapărat scump. Poate să fie ediţie specială, să aibă o tradiţie deosebită, un motor excepţional, un design fantastic sau să fie ediţie limitată.
Ferrari LaFerrari cu tot cu versiunea Aperta. Sunt 499 de coupe-uri şi 209 cabrio. Maşina costă din fabrică 3.4 mil. $. Motorul pe benzină şi cel electric scot 950 de cai putere.
Dodge Viper 1:28 (timpul de pe Nurburgring) ACR. Sunt numai 28 de maşini produse în 2017. Viper ACR atinge 100 km/h în 3 secunde. Costă 120.000$.
Chevrolet Camaro ZL1 costă 60.000$ şi în banii ăştia primeşti un motor V8 de 6.2 litri şi 650 de cai putere. Prinde suta în 3.5 secunde.
Toyota nu este un brand după care colecţionarii aleargă. Însă modelul GT86 va fi cu siguranţă unul, poate cel mai excentric din istoria mărcii. Are cutie manuală sau sport cu 6 trepte, tracţiune spate şi un motor boxer de 2 litri, în 4 cilindri, cu 200 de cai. Nu e turbo! Iar preţul e undeva la 30.000$.
Mazda MX5 RF (retractable fastback). Costă “numai” 30.000$ şi preţul mic pentru cei 160 de cai e suficient ca să o transforme într-o maşină de colecţie.
Fiat 124 Abarth Spider – genul de maşină care împreună cu Alfa Giulia rămân în istoria maşinilor. Cel mai mult pentru cât de bine arată. E construit pe acelaşi şasiu cu MX5-ul despre care vorbeam mai devreme. Costă tot 30.000$.
Audi TT RS este maşina pe care nu ai cum să nu ţi-o doreşti toată viaţa. Tu şi urmaşii urmaşilor tăi. Motorul de 2.5 litri scoate 400 de cai, iar preţul de 70.000$ e mai mult decât bun pentru o afacere pe termen lung.
Ford GT – 3.5 litri, V6 biturbo, 600 de cai, numai 250 de bucăţi se vor construi în 2017. Şi în toată existenţa modelului. E genul de maşină pe care un producător o face o dată la 50 de ani.
Pagani Huayra Roadster. Nu avem ce să mai comentăm. O maşină de 2.4 mil. $ sigur va valora poate de 5-6 ori mai mult peste 30 de ani.
Pe lângă aceste modele inventariate de Bloomberg, am mai pune de la noi – ProMotor- Renault Alpine A110 lansat acum la Geneva. Maşina are un motor de 1.8 litri, turbo, 300 de cai şi face 0-100 km/h în 4.5 secunde.